Paweł, który już przepowiadał w licznych miejscach, przybywszy do Aten, udaje się na areopag, gdzie głosi Ewangelię, używając języka odpowiedniego i zrozumiałego w tym środowisku (por. Dz 17, 22-31). Areopag był wówczas ośrodkiem kultury wykształconego ludu ateńskiego i dziś można go uznać za symbol nowych miejsc, w których należy głosić Ewangelię.
Pierwszym „areopagiem” współczesnym jest świat środków przekazu, który jednoczy ludzkość i czyni z niej,
jak to się określa, „światową wioskę”. Środki społecznego przekazu osiągnęły
takie znaczenie, że dla wielu są głównym narzędziem informacyjnym i
formacyjnym, przewodnikiem i natchnieniem w zachowaniach indywidualnych,
rodzinnych, społecznych. Przede wszystkim, nowe pokolenia wzrastają w świecie
uwarunkowanym przez mass-media. „Areopag” ten został, być może, nieco
zaniedbany. Na ogół uprzywilejowane bywają inne narzędzia ewangelicznego
przepowiadania i formacji, podczas gdy środki społecznego przekazu pozostawia
się inicjatywie jednostek czy małych grup, a do programu duszpasterskiego
wchodzą one tylko drugorzędnie. Zaangażowanie w dziedzinie środków społecznego
przekazu nie ma jednak wyłącznie na celu zwielokrotnienia przepowiadania Chodzi
o fakt głębszy, gdyż sama ewangelizacja współczesnej kultury zależy w wielkiej
mierze od ich wpływu. Nie wystarcza zatem używać ich do szerzenia orędzia
chrześcijańskiego i Magisterium Kościoła, ale trzeba włączyć samo orędzie w tę „nową
kulturę”, stworzoną przez nowoczesne środki przekazu. Jest to problem złożony,
gdyż kultura ta rodzi się bardziej jeszcze aniżeli z przekazywanych treści, z
samego faktu, że istnieją nowe sposoby przekazu z nowymi językami, nowymi
technikami, nowymi postawami psychologicznymi. Mój Poprzednik Paweł VI mówił,
że „rozdźwięk między Ewangelią a kulturą jest bez wątpienia dramatem naszych
czasów” i dziedzina środków przekazu potwierdza w pełni ten osąd. (Jan Paweł
II, Redemptoris missio, n. 37)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz